1

Összeállítottam egy nagyon egyszerű munkamenetet Pixi-ben. Azt remélem ez azoknak lehet hasznos, akik most ismerkednek a programmal. Ebben a rövid leírásban, nem részletezem a felület kezelésest, a PI “filozófiáját”, finomhangolásokat is csak nagyon vázlatosan említem.

Most csak a teljesen alap 4-5 lépést veszem sorra, amivel már egy korrekt képet kaphatunk egész rövid idő alatt.
Aki hosszabb távon is használni szeretné a programot, elindulhat az itt adott vázlaton, de nyilván sok gyakorlás szükséges a későbbiekben. Ezek az alaplépések a következők:
  • Előfeldolgozás, kalibrálás
  • Grádiens eltávolítás
  • Színegyensúly beállítása
  • Kontraszt
  • Szaturáció
Ennél részletesebb tutoriálnak tudom ajánlani a Light Vortex oldalát.

Linkek:

- Light Vortex Tutorials
- A jegyzetben használt mintaprojektem letöltése: project_minta.zip
- Pixinsight 30 napos próbaverzió letöltése (regisztráció szükséges)

1. Előfeldolgozás (Preprocessing)

A pixi kalibráló-integráló modulját “Batchpreprocessing”-nek hívják. Itt végzi el a program a képeken a bias, dark, flat korrekciót és a képek sztekkelését. Használata .fit fájlok esetén elég egyszerű, mert ott a fájl fejben lévő infók alapján automatikusan minden a helyére talál, de dslr nyersekkel sem túl bonyolult. Lássuk ez utóbbit.


Minden paramétert hagyhatunk úgy ahogy van, csak azokat jelöltem számmal, ahol valamit kell változtatni. Persze finomhangoláshoz a többi paraméter ismerete is hasznos lehet, de legtöbbször ez az alap jól teszi a dolgát.

1. Ha már vannak master fájljaink, akkor itt jelöljük be a “Use master...” négyzeteket, amúgy hagyjuk üresen.

2. Az Add Bias, Dark, Flats, Light gombokkal sorra keressük meg a könyvtárakban a megfelelő fájlokat és adjuk hozzá azokat. (Ha az előző pontban bejelöltük a master fájlt, akkor csak azt.)

3. Színes kameránál jelöljük be a CFA images-t.

4. A Calibrate only legyen üres

5. Az Apply Image Integration legyen bejelölve.

6. Jelöljük ki a munkakönyvtárat (ez lehet bármi) és a referencia képet, ami alapján az illesztést végezze a szkript (ez lehet mondjuk a legjobban sikerült képünk a sorozatból)


A Run gomb megnyomása után, végrehajtja a műveletet és a kész képet a 6-os pontban megadott X:/munkakönyvtár.../Master alkönyvtárban találjuk.

2. Utófeldolgozás (Postprocessing)

  1. Grádiens eltávolítás
  2. Színegyensúly beállítása
  3. Kontraszt
  4. Szaturáció

Legelőször is azt javaslom, hogy a használandó processzeket helyezzük el előre az asztalon, legalábbis én utálom mindig a menüben keresgélni őket :). Ezt az állapotot akár el is lehet menteni egy üres projektként és akkor minden új képhez meg tudjuk nyitni (a linken letölthető az én minta projektem, amit itt használok). project_minta.zip

A legtöbb képet a grádiensek teszik tönkre. Ezt okozhatja sok minden, főleg az égi háttér egyenetlensége, befénylések, vinnyettálódás stb.
Egyszerűbb esetben a 2.2-es pontban végrehajtott kakibráció szükségtelenné teszi ezt a lépést, de egyszerű esetek ritkán vannak, csak tökéletes égen. Sokan úgy kezelik a grádienset, hogy minél feketébbre húzzák a hátteret, de ennél sokkal jobb esztétikusabb és pontosabb eredményt ad a pixi DBE processzének a használata.

Előkészület: kroppolás, forgatás, STF

Az első képen (1. Lineáris szakasz) a megnyitott projekt és a kész kép látható lineáris formában. Ez mindenkinek általában egy teljesen fekete kép, csak a legfényesebb csillagok, részek látszódnak.


Megnyitom a ScreenTransfer folyamatot (2.kép - STF - az legfelsőt a jobb széli ikonokból) és a sárga “radioaktív” gombra kattintva, meg tudjuk jeleníteni a feketeség mögötti tartalmat. Így már látszik az objektum, de általában mint itt is, több gond is van vele, croppolni kell a széleket és a színek sem stimmelnek.

Az STF folyamat nem változtat a képen, csak egy előnézetet ad. Húzhatjuk, vonhatjuk a csúszkákat rajta, a valódi kontrasztot csak egy későbbi lépésben adjuk a képre. Ez nagyon fontos, mert bizonyos lépéseket csak az eredeti állapotban lehet elvégezni a képen, mint a grádiens eltávolítását, vagy a színek beállítását.

Ha nagyon túlsúlyban van egy csatorna és semmit sem látunk, akkor a bal felső kis “lánc” ikon NE legyen bejelölve. Fontos, hogy ez csak egy előkép, itt még nem változtatunk semmit a képen.



A crop-hoz megnyitom a Crop ikont és beállítom a kívánt méretet, majd leokézom. Itt most forgatni nem akartam, de előtte az Frot ikonnal meg lehetne azt is tenni. (3.kép)



2.1 Grádiens eltávolítása

Most már belekezdhetünk a grádiens elemzésébe és eltávolításába.

1. Első lépésként az STF-el kicsit jobban kihúzom a képet, hogy látszódjon az egyentelenség. Húzzuk, bátran a középső csúszkát balra, ez csak egy előnézet, nem rontjuk el a képet.

2. Megnyitom a DBE processzt. Beállítom a képen látható paramétereket. A tolarenaciával lehet játszani, kisebb érték jól működik a kevésbé problémás képeken, és lehet növelni, akár 10ig is, nálam a 2 volt a kb. jó érték.

3. Kiteszem a képen a mintavételeket, nagyjából a grádiensre, magára az objektumra SOHA.

Ezután megnyomom a végrehajtást és elkészül a tisztított kép. Remélem látszik, hogy nálam az eredeti kép jobb alsó sarka sötétebb mint a többi rész, ezt próbáltam homogénebbé tenni és nagyjából sikerült is.


Visszaállítva az STF-et alapértékre, és újra kihűzva a két képet, látszik, hogy nemcsak a háttér lett egységesebb, de a sárgás háttérfény is lekerült. (Ez elkerülhető a normalizáció opció bejelölésvel a DBE-n, olyankor a háttérfényt a színkalibráció rakja helyre.)


2.2 Színegyensúly beállítása

Ezután megpróbáljuk a színeket helyretenni. Ehhez legegyszerűbb a PCC (PhotometricColorCalibration) folyamatot használni, helyesen kitöltve az adatokat, tökéletes színeket kapunk. (4.kép)

  • Az Image Parameters blokkban nagyon fontosak az RA, DEC adatok (ezt egyébként a Search funkció megkeresi nekünk)
  • Fontos a Focal lenght és Pixel size is, ezek az eszközeink egyedi paraméterei. A kamera szenzorának pixel méretét nem mindenki tudja fejből (a dslr-eké 4 körül van). Ha nem vagyunk biztosak az értékekben, akkor a második blokkban válasszuk ki a Force és Ignore paramétereket, az általában segít.
  • A többi paramétert hagyhatjuk alapon ahogy alább is látszik.
  • Nyomjuk meg a végrehajtás kis négyzet ikonját.
A kapott képen a színek sokszor halványak. Ez nem probléma, ezen a következő lépésekben tudunk javítani. (Vannak esetek amikor a PCC nem működik, olyankor a BGN, ColCal folyamtokat kell használni ebben a sorrendben, de ezt most nem vesszem végig.)
A PCC után reseteljük az STF-et (5. kép Reset - jobb alsó sarok bekeretezve pirossal). Lényegében itt látszik, hogy még a lineáris szakaszban vagyunk, a képünk továbbra is egy nagy feketeség. Az STF csak egy hozzávetőleges előképet mutatott.

2.3 Kontraszt beállítása

Ahhoz hogy most már ténylegesen látszódjon valami a képünkön, nyissuk meg a HistoTransformot: (6.kép)

  • nyomjuk meg a jobb alsó sarokban lévő pipát, ez megmutatja az aktuális hisztogramot
  • a középső csúszkát húzzuk be erősen balra, ameddig a galaxis elő nem bukkan a
  • középső soron lévő szám-mezőn növeljük a léptéket 1-ről (itt pl. 16-ra), hogy finomabban tudjuk beállítani a képet
  • Rendkívül hasznos funkció, hogy ha az előképre valahol rákattintunk, kiírja az RGB értéket (0=totál fekete, 1=fehér). Próbáljuk úgy kihúzni a képet, hogy a sötét égi háttér olyan 0,10 körül legyen (lásd a pirossal bekeretezett részt), az előtér legfényesebb részei pedig ne csússzanak nagyon 0,95 fölé. Ha ezt kb. betartjuk nem lesznek sem beégett, sem túl sötét részek a képen.
  • Az R,G,B csatornák egyensúlyán NE változtassunk, a 3 csatornát együtt mozgassuk az RGB/K ikon bejelölésével (lásd a képen)
  • Ha megvan a kívánt állapot, nyomjuk meg a végrehajtás kis négyzetét.

2.4 Szaturáció

Készítsünk egy fényesség maszkot a további feldolgozáshoz, hogy a háttéren és előtéren külön -külön lehessen dolgozni.

  • Nyomjuk meg bal felső sarokban a pirossal bekeretezett ikont (7.kép) - Ez készít egy alap maszkot RGB_L néven
  • Nyissuk meg a HistoTrans ikont és húzzuk be a középső és bal csúszkákat egymás felé, amíg egy ilyen kontrasztos képet nem kapunk. (ha rákattintunk az előképre, a háttér RGB érték mehet nullába, vagyis legyen csontfekete, de a csillagok és a galaxis maradjon minél fehérebb).
  • Nyomjuk meg a végrehajtást
(A maszk széleit tovább lehet finomítani a Convolution funkcióval, ezt a képen nem mutatom, de lehet vele kísérletezni.)
Az RGB_L maszkot húzzuk a képünkre. Ezzel a piros rész (a háttér) védve van a feldolgozás alatt. A maszkot meg is lehet fordítani, olyankor az előtér lesz védve. Hasonló maszkokat a RangeMask folyamattal is készíthetünk.
A maszkolt képen nyissuk meg a Curves ikont és válasszuk ki a szaturációt (utolsó kis “S” ikon). Húzzunk egy görbét, ami az előképen előcsalja a színeket. Mivel a háttér védve van, ott nem változik a szín, ami jelen esetben rendben is van, sőt egy újabb lépésben a maszk megfordításával ott akár csökkenthetjük is a szaturációt, hogy az homogénebb maradjon.

További lépések

Ezzel lényegében kész a kép. Finomhangolással persze még alakíthatunk rajta, de ahogy a 10. képen is látszik, az én végső verzióm ugyan picit élesebb, kontrasztosabb lett, de a kép karaktere alapvetően már nem változott.

A finomhangoláshoz érdemes végigmenni az alábbi folyamatokon (ezekhez a rövid leírást akár a fent említett Lightvortex oldalon is megtaláljátok):
  • ACDNR, TGVDenoise - Zajcsökkentés
  • Görbék, HistoTrans, LocalHistogramEqualization - Kontraszt
  • Unsharpmask, Deconvolution - Élesítés
    (a deconv csak a lineáris szakaszban, vagyis a folyamat elején működik)
Persze a pixi eszköztárában van még jó néhány folyamat, de a fent említettek gyakorlásával már szinte mindent meg lehet csinálni.