Narrowband imaging from the city

Keskenysávozás a városból

Az elszánt asztrofotós a legdurvább fényszennyezésnél sem adja fel. Pár éve még én is lelkesebb voltam és az otthoni teraszomról, a Déli pu., Moszkva tér, Budai Vár aurája alól, minden alkalmat kihasználva fotóztam.
(Budapesti ég: SQM 18,40 = határmagnitúdó 4 = Bortle skála 8)


Ma már kicsit belefáradtam, hogy a rossz ég alól sokkal-sokkal több munka egy tisztességes képet összehozni.

A poszt apropója, hogy előszedtem régebbi nyerseim az M42-ről, hogy a gyengébb minőségű dslr-es képemet, amit egy Baader semi UHC szűrővel fotóztam még 2015-ben, feljavítsam a 2016-os H-alfa adataimmal, de gondoltam, akkor már összeszedem az egyéb "városi" képeim is.

Néhány tapasztalat:
- keskenysávú, főleg Ha szűrővel egész jó eredményt lehet elérni, főleg az olyan fényesebb célpontokon, mint a lenti képek is. Minél szűkebb az áteresztés, annál jobb. A piacon a legjobbak a 3 nm-esek, amelyek azonban kicsit túl vannak már árazva, legalábbis nekem, de már a jobban megfizethető 6-7 nm-esek is jelentősen jobbak, mint a dslr-ekhez javasolt 12 nm-es vagy az egyéb UHC, CLS, LPS szűrők.
- az SII, OIII szűrőket mindig az éjszaka második felére hagyom, amikor általában jelentősen javul az égi háttér
- a lehet próbálkozni színes kamerával is, pl. dslr-nél az átalakítás az alap kell hogy legyen, de a mono kamera, minél nagyobb pixelmérettel csodákra képes ilyen égen a színes társaihoz képest, igazából csak azzal érdemes kezdeni
- ha van lehetőség rá, a binnelésel jó eredményt lehet elérni
- bele lehet vágni Ha-RGB képbe is, de én az RGB réteget csak színinformációnak használom, a Ha réteget pedig fényességként. Így ugyan a reflexiós részeknek, sötét ködöknek annyi, de tapasztalatom szerint azok amúgy sem lesznek igazán szépek a városból, így én inkább meghagyom a sötét égre, nem kűzdök vele.
- RGB képeknél sokkal rövidebb expóidót kell választani, mint normál égen, hogy a háttér ne égjen be